Tak ako vo všetkom aj v jedálničku občas robíme nejaké chyby. Tieto chyby sú častokrát dôsledkom či už nevedomosti alebo na druhú stranu až prílišnej preinformovanosti ohľadom stravovania. Na internete sa nachádza mnoho článkov , pričom človek niekedy ani sám nevie , čomu ztoho má veriť a či to robí dobre alebo nie . V tomto článku si uvedieme 3 najčastejšie chyby  ktorých sa dopúšťame v jedálničku.

 

Chyba číslo 1 : Nevedieť kolko energie prijímame z potravín

Toto je najčastejšia chyba ktorú ľudia zvyknú robiť. Nevedomosť ohladom kalorického príjmu ( či už vysokého alebo nízkeho) , môže častokrát prekaziť naše plány za štíhlou postavou. Ak nemáme jasno vtom kolko kalórií prijímame, v skutočnosti nevieme či sme v kalorickom deficite alebo naopak v kalorickom nadbytku a preto sa naše výsledky môžu velmi skreslovať od našich očakávaní.

Nevedomosť ohladom prijatých kalórií , sa dá prirovnať ,ako nemať tušenia o tom koľko benzínu mám natankovať do auta. Vedieť kolko kcal prijať denne je velmi dôležitá vec , ktorá je základom pri tvorbe jedálnička a pri dosahovaní výsledkov.

Riešenie – vypočítať si kolko kcal by sme mali denne prijímať počas dňa . Na webe na to existujú viaceré kalkulačky.

 

Chyba číslo 2 : Nesprávny pomer jednotlivých makronutrientov

Tiež častá chyba . Nevediet prijať správne množstvo jednotlivých makronutrientov má tiež za následok nedostatočné výsledky. Makronutrienty v jedálničku musia byť rozložené v správnom pomere . Tento pomer sa samozrejme líši od toho či sme aktívny cvičenci alebo nie . U aktívnych cvičencov by mali byť bielkoviny prijímané v o niečo väčšom množstve ako u necvičiacej populácie ( to len taký základ) . Častým problémom zvykne byť ak má daný človek aj správne rozvrhnuté kalórie , ale má nesprávne rozložene makronutrienty. Napríklad 90% dennej energie prijíma zo sacharidov , 5% z bielkovín a 5% z tukov. Takéto rozloženie je nesprávne a hlavne nevyvážené. Takže treba dávať pozor aj na prijímanie jednotlivých makronutrientov v potrave .

Riešenie – prijímať dostatok bielkovín v strave . Zo sacharidov cca. 50% denného kalorického príjmu , bielkoviny 30% a tuky 20%.

 

Chyba číslo 3 : Vynechávanie raňajok a večere

Raňajky sú základ dňa a preto niečo na tom asi bude . Naj-ideálnejšie je začínať každý deň výživnými raňajkami ktoré obsahujú kvalitné bielkoviny, sacharidy a tuky. Hneď z rána treba zaistiť aby naše telo fungovalo tak ako má a preto mu treba dodať všetky živiny. Raňajky znižujú chuť na sladké behom dňa a zaradením správnych raňajok máme aj viac energie.

Večera je tiež dôležitou zložkou počas dňa. Mnoho ľudí robí tú chybu , že sa posledný krát najedia o piatej poobede a potom hladujú (doslova) až do ďalšieho rána. Túto stravovaciu chybu pripisujem hlavne stravovacím fóram ,ktoré slepo vsugerujú niečo , čo sa absolútne nezakladá na pravde. Neskorá večera vás nespraví tučnými a naopak ani chudými . Problém s neskorou večerou nie je absolútne žiaden , ak sa nepresiahne denný kalorický limit. Pokiaľ má človek prehľad vtom kolko toho prijíma denne , nie je problém jesť aj hodinu pred spaním.

 

Problematika stravy je trocha obšírnejšia a dezinformácií a chýb je určite viac. Toto sú iba základné chyby s ktorými sa stretávam najčastejšie pri mojich klientoch a spoluprácach . Najideálnejšie je sa chybám vyvarovať a zďaleka ich obchádzať , ale nie každý človek má prehľad vtom či robí v strave všetko správne . Ak máš aj ty taký pocit ako väčšina tak KLIKNI SEM a sťahuj REDUKČNÝ PROTOKOL, kde ti veľmi jednoducho vysvetlím ako sa orientovať v strave tak , aby si schudla a bola so sebou spokojná.